Een gesprek met docent beeldhouwkunst Philippe Crepain

Veel Academies voor Beeldende Kunst schreven zich in voor Atelier in Beeld, om zo hun atelier voor jullie open te stellen. Een fysiek bezoek is nu niet mogelijk, maar dat belet ons niet om enkele vragen af te vuren op de docent beeldhouwkunst Philippe Crepain van Academie Temse.

© Evenbeeld
© Evenbeeld

Hoe voorzien jullie een gepersonaliseerde werkplek voor iedere leerling?  

Er wordt een specifieke en meestal tijdelijke werkplek voorzien afhankelijk van de aard en grootte van het werk, het type materiaal dat bewerkt wordt, het gewicht. Boetseren of kappen in steen of hout of metaal lassen zijn activiteiten die een aangepaste werktafel en werkomgeving vereisen. In ons atelier zijn veel verschillende werktafels. Er is een goed uitgebouwde en flexibele infrastructuur om veel verschillende activiteiten te kunnen uitvoeren.

Hebben leerlingen een ‘vaste’ plek? Kiezen ze die zelf uit?  

In het algemeen komen er twee situaties voor: de eerste is een flexibele situatie waarbij we eerder in groep werken en waarbij de werktafels heel beweeglijk moeten kunnen ingezet worden. Dat is bijvoorbeeld het geval als we in groep werken aan een portret en/of levend model. In het ander geval zijn er sommige, meestal gevorderde, leerlingen die aan een eigen project bezig zijn en/of een heel specifiek ingerichte werkplek nodig hebben waar de werkstukken kunnen blijven staan zolang het maakproces bezig is. Dat is bijvoorbeeld het geval als leerlingen lassen en/of met heel zware of grote sculpturen bezig zijn.

© Evenbeeld
© Evenbeeld

Werken leerlingen vaak samen?

De leerlingen werken vooral individueel, maar ook 'individueel in groepsverband', zoals bij een studie naar levend model. Bij de technische verwerkingen, zoals bijvoorbeeld het maken van mallen en afgietsels, streven we er wel naar om dit met een bepaalde groep samen te doen. Dat is veel efficiënter om te begeleiden en zorgt ook voor een meer sociale werkomgeving. 

Is het stil in het atelier?  

Voor zover het ‘stil' kan zijn in een beeldhouwatelier. Toch proberen we voor een rustige werkomgeving te zorgen.  

© Evenbeeld
© Evenbeeld

Nemen jullie op vaste momenten samen pauze?

In het 'pre-corona tijdperk' werden er regelmatig koffiepauzes voorzien waarbij we heel regelmatig ‘van op afstand’ de werken in wording bekeken en onderling evalueerden. Het ging dan ook vaak over meer persoonlijke zaken, en/of (beeldhouw)kunst en maatschappelijke onderwerpen in het algemeen. Met de huidige coronamaatregelen, waarbij maar vier leerlingen tegelijkertijd in het grote beeldhouwatelier mogen aanwezig zijn en iedereen zoveel mogelijk afstand van elkaar moet bewaren, zijn de gespreksmomenten eerder zeldzaam. Van zodra de beperkende maatregelen afgeschaft worden, start ik direct terug die sociaal en pedagogisch heilzame pauzes op! (lacht)

© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
  • interview
  • foto
  • beeldhouwkunst
  • academie