Een schuilplek zonder deurbel

Geen magischer plek dan het atelier, waar beeldend kunstenaars op ideeën broeden, schetsen maken en nieuwe technieken uitproberen. We mochten even binnen in de 'schuilplaats' van Angéline Catteeuw.

Wat betekent je atelier voor jou?

Mijn atelier is mijn schuilplaats. Hier ben ik alleen met mijn gedachten en met mijn werk. Er is geen deurbel, dus ik krijg geen onverwachte bezoekers over de vloer. Die mentale rust is goud waard voor mijn concentratie. Maar op bepaalde momenten doet contact me wel goed: zo organiseer ik soms naast mijn tentoonstellingen ook een tekeningenverkoop in het atelier. Of ik had graag deelgenomen aan Atelier in Beeld, dat nu spijtig genoeg niet kan doorgaan door de coronamaatregelen.

Hoe is deze plek tot stand gekomen?

Dit atelier is een onafgewerkt conciërge-appartement op een klein industrieterrein. Het bevindt zich in één van de opslagruimtes, waardoor er zelden of nooit andere mensen in het gebouw komen. Ik hou van die afzondering. Niemand in de buurt weet dat hier zich een atelier bevindt.

Mijn atelier is mijn schuilplaats. Hier ben ik alleen met mijn gedachten en met mijn werk. Er is geen deurbel, dus ik krijg geen onverwachte bezoekers over de vloer. Die mentale rust is goud waard voor mijn concentratie.

Wat zou je graag veranderen aan je atelier?

Mocht dit pand zich met dezelfde stilte en hetzelfde licht in het centrum van Gent bevinden, dan was ik de koning te rijk. Maar realistisch is dat niet. Ik ben dus heel tevreden met mijn werkplek.

Wat is het belangrijkste voorwerp in je atelier?

Mijn gitzwart 8B Staedtler Mars Lumograph potlood. Eigenlijk in het meervoud, ik heb er altijd een hele doos van in voorraad.

Wanneer werk je in je atelier?

Ik werk het beste bij daglicht, met als gevolg dat mijn werkdagen ook langer worden naarmate de zon vroeger opkomt en later ondergaat. In de winter gaat het er vaak iets rustiger aan toe.

Wat hangt er aan de muur in je atelier?

Meestal werken in wording die wachten op een frisse blik om te beslissen of ze af zijn of nog ingrepen nodig hebben. En momenteel ook een basis voor een sculptuur bestaande uit een omgekeerd beeld van een houten papegaai gecombineerd met echte veren. Op de tafel liggen boeken over Cy Twombly, Ursula von Rydingsvard, vroeg werk van Mark Rothko, Berlinde de Bruyckere en Raphaël Buedts.

Angéline Catteeuw
Angéline Catteeuw
Angéline Catteeuw
Angéline Catteeuw
  • interview
  • foto
  • schilderkunst
  • beeldhouwkunst