De Tank in Brugge biedt een 40-tal atelierruimtes aan voor beeldende kunstenaars, grafici, videomakers, ontwerpers… Sinds 2017 zijn de ateliers nagenoeg onafgebroken volzet. Je kan dus wel zeggen dat De Tank een nieuwe broeihaard van creativiteit is geworden, pal in het historisch centrum van Brugge. Florien Allemeersch vond haar werkplek in De Tank en leidt ons rond.

Hoe ben je hier terechtgekomen?

De nood aan een atelier kwam voort uit logistieke redenen. Toen ik afstudeerde, was er gewoonweg geen plek in mijn woonst. En schilderen met olieverf in de slaapkamer is geen gezond idee, ik spreek uit ervaring. (lacht)

Heb je bepaalde rituelen terwijl je werkt?  

Terwijl ik werk, sta ik soms te dansen achter mijn schildersezel. Dat is niet echt een 'ritueel' natuurlijk. Ik span mijn doeken zelf op. Dat verloopt altijd op dezelfde manier. Kader ineen steken, doek uitmeten, uitsnijden en dan opspannen. Vaak vertrek ik van een tekening of van verschillende foto's die dan samenkomen op het doek. De olieverf meng ik altijd aan met lijnolie. Soms gebruik ik acrylverf om een ondergrond te zetten. Ik werk vaak aan meerdere werken omwille van de lange droogtijd van olieverf. Is er een werk af, of weet ik even niet wat ik ermee moet doen, dan start ik een ander werk. 

© Evenbeeld
© Evenbeeld

Is er een speciaal object in jouw atelier?

Je vindt een allegaartje aan objecten in mijn atelier: een klein beeldje van een vrouw met kindje, gemaakt door mijn moeder, een afgietsel van mijn hand in gips, het gezicht van Edvard Munch in gips (niet veel groter dan een 2-euro stuk) van op zijn graf in Oslo dat ik meegebracht heb, een kapotte zijspiegel van een auto gevonden in Plymouth (toen ik daar op Erasmus zat). Het meest betekenisvolle object is misschien wel de pannenkoekenplant van mijn overleden vriendin. 

Mis je iets in je atelier?
 
Een stockageplek of een systeem om mijn schilderwerken veilig te stockeren ontbreekt nog. 

Begin je direct te werken eens je in je atelier aankomt?  

Het hangt er van af, soms zet ik eerst koffie of moet ik nog mijn penselen uitwassen van de dag ervoor, of wat bladeren in een boek... Ik heb niet zo'n vast patroon. 

Laat je bezoekers toe?  

Ik heb sinds de coronacrisis officieel een 'deftig' atelier. De enige mensen die tot nu toe hier zijn geweest, zijn de mensen die een werk wilde kopen. In de toekomst wil ik mensen uitnodigen om te portretteren, vrienden, familie, maar ook kunstcritici, curatoren... We zullen zien. 

© Evenbeeld
© Evenbeeld

Ik vind het belangrijk om te weten wie mijn werk koopt en waar het terecht komt, en ook om hun interpretatie van de werken te horen.

Op welk moment van de dag ben je het vaakst terug te vinden in je atelier?  

Ik ben er vaak in de namiddag, van 13u tot 19u. In de zomer blijf ik er ook soms langer hangen. Ik ben er op elke vrije dag, want na mijn werk ben ik gewoonweg te moe om nog te schilderen. 

Ruim je je atelier op na het werken? 

Eerlijk? Penselen uitwassen is echt verschrikkelijk, maar wel een noodzaak. Mijn atelier is ook de enige plek waar het vuil en chaotisch mag zijn. Dus een keertje niet opruimen kan geen kwaad. 

© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
  • groepsatelier
  • schilderkunst
Kunstenaars

Ik creëer vanuit een innerlijke noodzaak, intuïtief werk ik met het beeld. Elk werk is een observatie en interpretatie van een beeld uit mijn eigen leefwereld. Elementen...