Samen spelen in de zandbak

Sommige kunstenaars werken het liefst in hun afgesloten cocon, ver weg van de buitenwereld en andere mensen. Voor anderen is samenwerken dan weer een bron van inspiratie en een manier om ervaringen uit te wisselen. We namen een kijkje in het Gentse groepsatelier De Zandbak. Hanne Fatah heeft er haar atelier en vertelt meer.

Op welk moment van de dag ben je het vaakst aanwezig in het atelier? 

Ik probeer steeds zo vaak mogelijk en op ieder moment naar het atelier te gaan. Ik heb geen vaste routine. Mijn dagelijks leven is heel wisselvallig waardoor ik ook geen routine kan opbouwen. Maar ik heb daar geen probleem mee. Ik kan ’s avonds ook heel lang doorwerken en de tijd vergeten. 

Heb je ooit de nood gehad om een volledig nieuw atelier te zoeken? 

Ja, soms heb ik het gevoel dat ik op mijn limiet zit in een ruimte. Ik zat drie jaar in hetzelfde atelier tijdens mijn opleiding. Het was een verademing om naar een andere ruimte te kunnen verhuizen. Mijn werk is vaak ruimte-specifiek en het atelier speelt daarbij ook een belangrijke rol. Hoe je beweegt in een ruimte en hoe de ruimte tegen je spreekt als kunstenaar, is bepalend voor sommige beslissingen en handelingen.

© Evenbeeld
© Evenbeeld

Persoonlijk heb ik vaak afwisseling nodig om nieuwe inzichten te krijgen. Als je jaren in hetzelfde atelier zit, kan je soms niet meer bewegen in je werk. 

Is er iets dat je wil veranderen in je atelier?

Ik zit nog maar net in dit nieuwe atelier dus ik ben nog steeds wat mijn weg aan het vinden. Het enige dat ik zou wensen, is dat het wat groter was. De ligging is dan weer ideaal. 

Laat je bezoekers toe? 

Ik nodig vaak bezoekers uit, dat zijn dan vooral vrienden en andere kunstenaars. Als kunstenaar is het belangrijk dat je een ander paar ogen naar je werk laat kijken en erover in dialoog gaat. Iedereen ervaart een werk op zijn eigen manier. Deze verschillende visies zijn belangrijk voor het verstaan van je eigen werk en voor de groei. Soms zijn er bepaalde elementen die voor de kunstenaar zelf nog niet duidelijk zijn. Door er over te spreken met anderen kunnen deze elementen aan het licht komen. Niemand heeft altijd meteen een kant en klare uitleg.

Voor mij is het heel belangrijk om invloeden en gedachten van buitenaf binnen te brengen in het atelier. 

Heb je bepaalde rituelen terwijl je werkt? 

Voor ik begin te werken, loop ik wat rond of kijk ik naar buiten over de daken. Ik doe dit onbewust en automatisch om mijn hoofd leeg te maken. Als ik nog met te veel andere prikkels zit, kan ik niet makkelijk werken. 

Ruim je je atelier op na het werken? 

Ik heb om de zoveel tijd een plotselinge nood om mijn atelier op te ruimen. Ik doe dit meestal als ik vastzit in mijn werkproces. Achteraf voelt het dan soms alsof je in een nieuwe ruimte komt. Als ik zo'n 'opruimdag' heb, dan is dat ook het enige dat ik doe in het atelier. Ik kom toe, ik ruim alles op, en ik ga weer weg. De volgende dag weet ik dan of de opruimbeurt nut heeft gehad of niet. 

© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
© Evenbeeld
  • groepsatelier
  • interview
  • foto
  • beeldhouwkunst
  • installatiekunst
  • tekenkunst
Kunstenaars

In my practice I mainly use open structures. In this way I try to expose the field of tension between a blocked and an open field of vision. The structures raise...