Magalie
Wroeten in het veldstation

Geen magischer plek dan het atelier, waar beeldend kunstenaars op ideeën broeden, schetsen maken en nieuwe technieken uitproberen. We gingen langs bij 'veldstation B', de werkbasis van Hendrik Vermeulen.

Wat betekent je atelier voor jou?

Mijn hoofdatelier in Asper noem ik ‘veldstation B’, de Basis. Hier verwerk en selecteer ik de eerste, primaire sensaties die zijn ontstaan in andere veldstations in binnen- en buitenland: rudimentaire schetsen, teksten, tekeningen, aquarellen, sculpturen, en filmschetsen. Veldstations zijn ontstaan uit de regelmatige behoefte aan een nieuwe werkomgeving. Door me op gezette tijden te verplaatsen naar bijzondere locaties ontstaan nieuwe impulsen die in een vast atelier nooit tot stand kunnen komen. Alle werk ontstaat ook in open lucht. Dat heeft een invloed op wat ik doe en denk. Zo ben ik niet alleen verantwoordelijk voor mijn werk; de weersomstandigheden en het type omgeving beslissen mee.

© Evenbeeld

Ik wil werken in mijn onderwerp, in het landschap. Ik bevraag de plaats van ieder veldstation: hoe was het hier pakweg vijfhonderd jaar geleden? Welke invloed heeft de mens er op gehad? Zijn er sporen? Hoe ga ik die omzetten?

Er moet ook iets dwingends zijn aan de plaats van waar ik observeer: heel desolaat, primitief, heel pastoraal en intimiderend... Ik start altijd realistisch. Geleidelijk aan groeit een vermenging met mijn beeldtaal. Ik werk door tot ik de belangrijkste invloeden heb vastgelegd. Dat kan weken, maanden duren. Daarna begint in Asper het werk om de verworven indrukken te herleiden tot een imaginaire plaats, met diverse media. Soms voeg ik nog nieuw werk toe. Een tentoonstelling of een boek kan de uitkomst zijn van het hele traject, maar het meest oprechte beeld van zo’n werkproces is natuurlijk de huidige toestand van het atelier.

Hendrik Vermeulen
© Evenbeeld
Hendrik Vermeulen
© Evenbeeld
Hendrik Vermeulen
© Evenbeeld
Hendrik Vermeulen
© Evenbeeld

Wat is het belangrijkste voorwerp in je atelier?

Mijn imaginaire kaart. Al meer dan vijftien jaar groeit ze hier verder uit op de binnenmuren en het dak. Die kaart is onmisbaar om een overzicht te behouden van de jarenlange innerlijke wandeling die ik tot nog toe heb gemaakt. Iedere plaats waar ik werkte, zet ik met een specifiek kleur en teken op papier en plak ik aan de vorige plaats.

Werken betekent ook lezen, nadenken, wachten, vernietigen, wanhopig worden, twijfelen, weglopen en terugkeren.

Wanneer werk je in je atelier?

Zoveel ik kan, hier en op verplaatsing, zowel bij daglicht als met kunstlicht. Werken betekent ook lezen, nadenken, wachten, vernietigen, wanhopig worden, twijfelen, weglopen en terugkeren.

Laat je bezoekers toe?

Bezoekers nodig ik uit, zowel hier in Asper, als bij een veldstation. Dit zijn momenten waarop gesprekken ontstaan, niet alleen over wat ik maak, maar ook over de plaats zelf.

© Evenbeeld
  • foto
  • interview
  • mixed media