Atelier in Beeld brengt meer dan 1000 werkplekken van kunstenaars in beeld. We vroegen enkele kunstenaars, curatoren en andere persoonlijkheden uit de kunstwereld om enkele ateliers uit die schatkamer te lichten. Hier de keuze van Melanie Deboutte.

Platvvorm

Melanie: 'Sinds 2017 is Deinze een bijzondere plek rijker. Platvvorm is gehuisvest in een voormalig industrieel pand in het centrum van de stad waarvoor makers/denkers Jonas Lescrauwaet en Katelijne De Corte een waaier aan nieuwe functies bedacht hebben. Platvvorm is in de eerste plaats een huis waar creatie thuis kan zijn. De combinatie van grote, kleine, veelvormige en polyvalente ruimtes biedt de mogelijkheid om tentoonstellingen, projecten en workshops te organiseren en bovenal ook aan kunstenaars om er een atelierruimte te vinden.'

Willem Cole

Melanie: 'Studie, meditatieve focus en een grote liefde voor de kunst vormen de voedingsbodem voor het bijzondere werk van Willem Cole. Dat is ook voelbaar in het atelier waar hij vele uren spendeert. Cole betrekt een ruimte in de voormalige Veeartsenijschool aan de Gentse Coupure waar hij zich kan terugtrekken en werken, omringd door schilderijen, tekeningen, boeken, schetsen – niet enkel van zijn eigen hand maar ook van kunstenaars wiens werk hij waardeert.

Cole beperkt zich tot het strikt noodzakelijke in de creatie van zijn werken. Zo hanteert hij bij de IANA-reeks een kleurenpalet van uitsluitend blauw, geel en rood – een referentie aan Barnett Newman – en combineert deze in lijnen of vlakken, grote of kleine formaten, volgens wiskundige patronen. Alle werken ontstaan en bestaan reeksmachtig, het volledig oeuvre kan gezien worden als een work in progress. Zo ook is het atelier van Willem Cole steeds in ‘stromende’ toestand, de werken ontstaan gestaag, vertrekken weer en maken plaats voor nieuwe, in een soort onafgebroken transformatie.'

Leyla Aydoslu

Melanie: 'De sculpturen van Leyla Aydoslu ontspruiten naar mijn aanvoelen vanuit une force de la nature. Wie haar atelier bezocht, staat ervan te kijken dat zo’n aanzienlijke stukken in zo’n kleine ruimte tot stand kwamen. Niet zelden vindt men dan ook (onderdelen van) installaties of sculpturen terug in de aanpalende gang of het binnenplein van de voormalige veeartsenijschool waar Nucleo een groot aantal ateliers gevestigd heeft.

Hoewel ze opgeleid werd als schilder, focust Aydoslu zich in haar oeuvre op de conventies, begrenzingen en mogelijkheden van sculptuur en de manier waarop het object zich verhoudt tot de (tentoonstellings)ruimte. De sculpturen groeien, als stalagmieten in een grot – gestaag, laag na laag – uit een combinatie van objets trouvés, eenvoudige bouwmaterialen en gerecycleerde onderdelen. Dit intense werkproces laat steeds sporen achter in het afgewerkte kunstwerk waardoor er steeds een echo waarneembaar is van het atelier.'

Melanie Deboutte verkende de Belgische kunstwereld als medewerker bij verschillende musea, van S.M.A.K., Museum Dhondt-Dhaenens en Mu.ZEE tot M Leuven, Z33 en M HKA. Van 2013 tot en met 2019 was ze eveneens als onafhankelijk curator en onderzoeker aan de slag. Sinds 2020 is ze directeur van het Roger Raveel Museum in Machelen-aan-de-Leie.

  • de keuze van