Welk werk selecteer je om bezoekers online nieuwsgierig te maken naar je atelier? We geven je graag enkele tips als houvast bij de selectie. Drie belangrijke dingen om hierbij niet uit het oog te verliezen: je eigenheid als kunstenaar, de eigenheid van je werk, en het doel van de selectie.
Zorg dat het in één oogopslag duidelijk is wat je doet. Overdonder je publiek niet met kwantiteit, maar selecteer enkel je beste werken. Kies voor Atelier in beeld bijvoorbeeld per werk één goede foto, en probeer zeker vijf werken te tonen.
Waarvoor maak je de selectie? Dat doel kan variëren naargelang de locatie, het eventuele thema, het beoogde doelpubliek, … Afhankelijk daarvan kan de selectie telkens anders zijn. Kies je voor variatie? Of zet je deze editie een bepaalde reeks in de kijker? Toon je alleen werken volgens een bepaalde techniek? De keuze is aan jou.
Wie ben je als kunstenaar? Waarom maak je werk? Wat inspireert je? Waar sta je, en waar wil je naartoe? Wat heb je daarvoor (nog) nodig? Om een goede selectie te maken is het belangrijk om ook hierbij stil te staan. Een artist statement schrijven kan hierbij helpen.
Met deze tips maak je de beste foto’s van je werk.
Vermeld titel, afmetingen, materialen, productiejaar bij je werk. Dit helpt kijkers interpreteren als ze voor je werk staan, maar ook online is het steeds belangrijker. Zoekmachines pikken deze gegevens namelijk op.
Kies bij voorkeur voor recent werk. Je kan foto’s toevoegen en verwijderen, of een deel ervan behouden. Hou wel steeds het algemene beeld in gedachten.
Link door naar je website, je Instagramprofiel of je Facebookpagina. Zo maak je connectie met je kijkers, die tegelijk het werkproces en de kunstenaar achter de werken leren kennen.