Luc Mertens, Isabella Vercauteren

Individueel atelier
Beeldhouwatelier Luc Mertens

Over het atelier

Ateliers beeldhouwen, schilderen, grafische kunst van Luc Mertens en Isabella Vercauteren.
Atelier straatkant : grafische kunst : zeefdruk, etsen, schilderen.
Atelier in de tuin : beeldhouwatelier.


Over de kunstenaar

LUC MERTENS

BEELDEND WERK

De sculpturen die ik vanaf de jaren 90 ontwierp, evolueerden van organische vormen naar meer geometrische, architecturale vormen.
Het organisch gevoel behoud ik door vaak bewust asymmetrisch te werken. Ook de lijnvoering voelt aan als rechte lijnen die met de losse hand zijn getrokken.
Niettegenstaande mijn interesse en bewondering voor bouwwerken van Le Corbusier en andere modernistische architecten wil ik geen sculpturen die koel overkomen en zoek naar een vrijere manier van omgaan met deze radicale en strakke vormen.

Door een eigen woning te bouwen, ontstond de interesse en fascinatie voor constructie-technieken. Erg betrokken bij ontwerp en uitvoering van het
modernistische gebouw, startte ik een onderzoek naar architectuur en constructies.
Naast het verzamelen van foto's en het lezen van artikels en boeken, bezocht
ik verwezenlijkingen van Rietveld in Nederland, Mies Van der Rohe en Calatrava in Spanje, Le Corbusier en Mallet-Stevens in Frankrijk, Botta in Zwitserland en Italië.

Op reizen, uitstappen en citytrips neem ik foto's van historisch, architecturaal en industrieel erfgoed. Ik fotografeer eveneens architecturale details en constructies zoals bekistingen,gestutte muren, stellages ....
Deze geometrische patronen (frames) doen me reflecteren over de betekenis en invloed van lijnen, vormen, vlakken, diepte, gelaagdheid, transparantie, materie, het kader, ...

Oorspronkelijk bedoeld als bronmateriaal, zijn deze foto's ondergebracht in een digitaal fotoarchief waaruit ik kan putten bij het ontwerpen van nieuw beeldend werk.
De foto's beschouw ik als gebruiksvoorwerpen, als geheugensteun voor opgedane indrukken.

Ik tast grenzen af, telkens met de bedoeling bestaande of traditionele opvattingen in vraag te stellen, ze open te breken, te veranderen.
Wat mij bij het schilderen uitzonderlijk boeit is vooral de problematiek van “diepte”.
Het suggereren van diepte is een belangrijk eigenschap in mijn schilderijen. Het doek beschouwen als een plat vlak is ook een interessant gegeven, niet louter bekeken als opponent van ruimtelijke installaties, maar vooral refererend naar de huidige beeldcultuur.
Alle werken, ook de reeksen die eerder abstract lijken, gaan uit van afbeeldingen uit de realiteit.
De ontworpen werken zijn een verzameling beelden die eerder een manier van waarnemen verraden, een gevoelsmatige benadering, een plastische vertaling die sterker is dan het reële beeld. Ze hebben een herkenbaarheid die niet specifiek of plaatsgebonden is, ze zijn ontdaan van hun historische of anekdotische waarde en worden daardoor universeel.
Ze blijven “open”, laten plaats voor het niet-zichtbare, het verborgene en geven de toeschouwer ruimte voor interpretatie.

Op vroegere tentoonstellingen toonde ik vooral 3-D werken, maar meer en meer vinden ook schilderwerk, tekeningen, grafisch werk en fotografie een plaats in het geheel.
Deze verschillende benaderingswijzen, die onderlinge beïnvloeding toelaten, verduidelijken in hun complementariteit mijn zienswijze.

Zet dit atelier op jouw lijst
Op jouw lijst
Click on this icon to add this studio to your list