Moeder en dochter delen inspirerend atelier

In groepsateliers werken beeldend kunstenaars samen onder hetzelfde dak. Sommigen hebben een bijzondere band met elkaar. Zoals Machteld en Jella, moeder en dochter. Jella leidt ons rond in hun werkplek.

Machteld en Jella

Hoe verdelen jullie de ruimte?

Onze werkplek bestaat eigenlijk uit twee aparte ateliers op één site. Je hebt het restauratie/schilderatelier van mama en dan mijn keramiekatelier. Daartussen ligt een woonerf met een grote tafel waar we bij mooi weer samen kunnen tafelen en onze projecten kunnen bespreken.

Hoeveel tijd brengen jullie samen door in het atelier?

Ik sta in het onderwijs, daardoor is mijn ateliertijd beperkt tot de weekends. Gelukkig kan ik in de vakanties dagelijks komen. Mama is elke dag bezig met haar restauratiewerk, voor haar eigen werk heeft ze dan nog één dag per week.

'Af en toe springen we eens bij elkaar binnen. Er is altijd een gesprek over wat ons bezighoudt. Soms is het ook om stoom af te laten, dat doen we dan met een tas thee of we dansen het eruit.'

Welke positieve invloed heeft artistiek samenwerken op jullie relatie als moeder en dochter? 

Het moment dat ik aan mijn opleiding hoger kunstonderwijs begon, was voor mama een duwtje in de rug om terug de draad op te nemen van haar eigen artistiek werk. Kunst was altijd belangrijk bij ons thuis. Van kleins af aan leerde ik over wat schoon was en wat niet. In mama’s atelier heb ik heel wat topwerken zien passeren, die ik dan ook van heel dichtbij kon zien.

Ik ben met een esthetische blik opgegroeid, die ik dankzij mama verder heb leren ontwikkelen. We respecteren elkaars mening en kunnen opbouwende kritiek van elkaar verdragen. Maar al bij al staat onze neus in dezelfde richting.

Delen jullie het materiaal in het atelier?

We hebben elk onze eigen materialen. Die worden vaak multifunctioneel gebruikt in beide ateliers. Dingen die voor mij mislukt of gebroken zijn, daar ziet mama dan schoonheid in en hergebruikt ze in haar eigen werk. Maar ook omgekeerd gebruik ik haar restauratietechnieken in mijn eigen werk.

Machteld, hoe heb je als moeder de artistieke loopbaan van Jella ondersteund?  Was ze van jongs af aan al geïnteresseerd in kunst?

Van jongs af aan was Jella altijd al aan het schilderen of tekenen. Al van op de lagere school was het zeker dat ze kunst zou gaan studeren. Er was altijd wel iets in huis om mee te werken of te knutselen. Tijdens de vakanties waren er altijd creatieve namiddagen. Als we nu terugblikken, is het verrassend hoe gelijklopend ons parcours is geweest.

  • duo's
  • keramiek
  • aardewerk
  • steengoed
  • porselein