Experimenteren met stilleven

In elk atelier voel je dat er iets gemaakt wordt. Nieuw werk staat, hangt of ligt nog te drogen. Om die sfeer van een atelierbezoek te evenaren vroegen we enkele kunstenaars: vertel ons over je laatst gemaakte werk.

Eén van mijn laatste schilderijen is een stilleven dat ik de titel 'Tuesday, heavy legs & painting hands' gaf. Het ziet er flou en ietwat mysterieus uit. Net voor mijn vertrek uit het atelier besloot ik namelijk om met een grote borstel over mijn werk te vegen.  
Voor het schilderij verzamelde ik enkele objecten uit mijn huis en combineerde die met een plant en objecten in het atelier, die ik vooral om hun bijzondere vorm uitkoos. Het zoeken naar een interessante compositie met deze objecten, dat boeit me.

Inspiratie vond ik vooral in de objecten zelf, dagdagelijkse voorwerpen die we vinden in onze keukenkasten, op onze tafels of vensterbanken. Maar ik wou ook experimenteren met 'het stilleven', een genre dat bij vele kunstenaars, zowel vroeger als nu, terugkeert. Als kunsthistorica (van opleiding) wou ik dit zelf eens uitproberen.

Ik werkte met olieverf op doek, de compositie zelf tekende ik eerst met houtskool. Olieverf is een constante in mijn werk. Al schets ik de laatste weken ook meer en maak ik illustraties met stift, potlood en balpen. 

Eva Denys - Tuesday, heavy legs & painting hands

In het atelier ben ik weg van thuis, zijn er gelijkgestemde zielen, kan ik alles loslaten en me volledig in de verf verliezen.

Mijn atelier, dat ik deel met vijf bevriende kunstenaars (we vormen het kunstenaarscollectief Rasapart), is heel belangrijk voor het maken van mijn werk. Maar ook mijn thuis, dagelijkse leven, man en kinderen zijn belangrijk. Ik creëer non-stop in mijn hoofd. Thuis schets ik vooral aan de tafel, vaak als mijn kinderen ook aan het tekenen zijn. 

  • vers werk
  • schilderkunst