Hoe bepalend is jouw atelier voor jou? Met deze vraag trokken we voor ons magazine Kunstletters naar enkele deelnemers van Atelier in beeld. Vandaag: Peter De Marrez.
Boeken zijn een centraal thema in Peter De Marrez’ creatief werk. Niet verwonderlijk met een job in een academische bibliotheek. In zijn sculpturen, grafiek of tekeningen is het gedrukte woord nooit ver weg. Vooral wetenschappelijke literatuur dient als een koud solide achtergronddoek voor meer poëtische observaties.
Heb je een vaste werkwijze in je atelier? Is er bijvoorbeeld iets dat je altijd eerst doet, of iets waarmee je altijd een werkmoment eindigt?
Nu ik erbij stilsta, heb ik de neiging om na elk werk dat klaar is alles van mijn werk- of tekentafel op te ruimen, terug op de juiste plaats in de kasten op te bergen, zelfs al heb ik het materiaal nodig voor het volgende project. Kwestie van mijn hoofd leeg te maken, vermoed ik.
Hoe vaak werk je in je atelier? Werk je soms ook ergens anders?
Je kan me haast elke avond enkele uren in mijn atelier terugvinden. In de zomer gebeurt het weleens dat ik aan een tafel buiten in de tuin te keer ga. Tenzij de muggen hun plek opeisen.
Wat is je favoriete voorwerp in je atelier?
Dan denk ik blijkbaar direct aan mijn drukpersje. Het is niet al te groot, maar na eeuwen met baren en deegroller te hebben gedrukt, kocht ik deze vorig jaar aan. Feit dat dit volledig met de centjes uit mijn kunstenaarsbijberoep gebeurde is ergens een opsteker. Een tijd geleden moest ik daar niet aan denken en was het dus beredderen met wat ik had.
Ik probeer de beperkingen van mijn atelier te omarmen. Als de kleuren er net wat anders blijken uit te zien dan de vorige avond, probeer ik die toevalligheid te omarmen. Soms lok ik ze zelfs uit: zo ontstaan inspirerende verrassingen.
Met welk materiaal werk je het liefst?
In mijn sculpturen, grafiek en tekeningen zijn afgedankte boeken steeds het basismateriaal. Een boek als geheel, boekpagina´s, of de binnenkant van de kaft, alles doet dienst. Doorgaans zijn het academisch-wetenschappelijke boeken, gered uit de containers van de universiteitsbibliotheek waar ik werk. Die droge koude literatuur is een perfecte achtergrond voor poëtische creaties.
Hoe ziet jouw droomatelier eruit?
Groter dan mijn huidig atelier, veel zonlicht en voor de rest niet veel anders dan nu: stevig gevuld met allerhande verzameld materiaal ter inspiratie om ooit misschien eens te gebruiken. En wat opslagplaats voor werken, al zie ik die natuurlijk liever verkocht. Een zithoek misschien ook, omringd door mijn persoonlijke bibliotheek. Oh ja, en een hoekje met een cocktailbar. En... en... (lacht).
Is je atelier bepalend voor het werk dat je maakt?
Ik probeer de beperkingen van mijn atelier te omarmen. Het is een kleine kamer met weinig lichtinval. Aan al te grote werken moet ik dus niet denken, wat de keuzestress al verlicht. En als de kleuren er net wat anders blijken uit te zien dan de vorige avond, probeer ik die toevalligheid te omarmen. Soms lok ik ze zelfs uit: zo ontstaan inspirerende verrassingen.