Alice Ciresola is de projectverantwoordelijke van het atelier: 'In de werkruimte van Globe Aroma zijn verschillende kunstenaars actief die worden ondersteund met aangepaste trajecten gericht op de ontwikkeling van hun artistieke praktijken. We bieden kunstenaars over het algemeen een fysieke werkplek en materialen aan, maar nog belangrijker is dat we contexten creëren waarin ze hun netwerk kunnen opbouwen in de kunstwereld, wat erg uitdagend is als je nieuw bent in een land. Er zijn ongeveer 20 plekken beschikbaar (individuele werkplekken en ruimtes voor gezamenlijk gebruik), die op een roterende basis worden gebruikt. Kunstenaars blijven hier meestal ongeveer anderhalf jaar, maar we evalueren regelmatig elke 6 maanden met hen, omdat elk traject anders is.'
'Tijdens deze periode begrijpen we hoe we kunnen samenwerken en hoe we kunnen werken aan specifieke doelen die voor iedereen verschillend zijn. Het traject begint voor iedereen met gesprekken over henzelf, hun praktijken en een uitnodiging om naar Globe Aroma te komen om de gemeenschappelijke tafels en materialen te gebruiken en andere kunstenaars te ontmoeten. Op deze manier leren we elkaar goed kennen terwijl we werken, en op een later tijdstip beslissen we welke praktijken we op een meer gestructureerde manier gaan ondersteunen. Dit systeem creëert een uitgebreid, voortdurend veranderend netwerk van kunstenaars die elkaar kunnen ontmoeten en inspireren.
Nadat kunstenaars contact hebben opgenomen, worden ze uitgenodigd om te komen werken in de ruimtes van Globe Aroma (atelier, repetitieruimte, coworking-ruimte) op basis van hun ambities, behoeften en artistieke praktijken. Als onderdeel van onze ondersteuning omvat dit bijvoorbeeld het samen bekijken van hun portfolio's, het organiseren van fotosessies van hun werk, het verbinden met curatoren, het organiseren van informatiesessies en het geven van advies over het indienen van aanvragen voor residenties of open calls.
Hier werken vergt een zekere mindset, want alles is gedeeld. Je moet als kunstenaar een zekere verantwoordelijkheid dragen voor elkaar en de plek. Tijdens de assemblé atelier bespreken we de werking samen met alle kunstenaars.
We duiken het atelier in en spreken met enkele kunstenaars.
Welk materiaal gebruik je het liefst?
Ik werk normaal gesproken met olie- en acrylverf op doek, maar ook met mixed media. Ik heb een aantal series werken met religieuze symbolen, dus ik verzamel iconen en kruizen die ik vervolgens transformeer door toevoeging van nieuwe elementen. Onlangs ben ik bezig geweest met papiercollages. Maar wat mijn werk kenmerkt, is het gebruik van gevonden materialen en objecten die ik meestal op rommelmarkten verzamel.
Heb je een vaste werkwijze in de studio?
Ik ben iemand die behoefte heeft aan routine. Ik kom elke middag van de week naar de studio om te werken. Gewoonlijk ga ik eerst naar de rommelmarkt om te zien of er iets is dat ik wil hebben of kopen voordat ik naar het atelier ga, om het daar op te slaan voor toekomstig gebruik. Als ik aankom, weet ik altijd waar ik aan ga werken; dit plan ik meestal de avond ervoor.
Hoe beïnvloeden de andere kunstenaars in de studio jouw werk?
Het zien van het werk van andere kunstenaars voedt mijn praktijk. Er zijn kunstenaars die ik bewonder vanwege hun manier van materiaalgebruik of selectie, of vanwege de manier waarop ze bepaalde boodschappen en onderwerpen overbrengen. Soms delen we ook ideeën en beginnen we samenwerkingen te bedenken voor de toekomst.
Hoe ziet jouw droomstudio eruit?
Als ik mijn droomstudio zou moeten beschrijven, zou het een grote privéstudio zijn met grote ramen. Ik vind het leuk om de studio te delen met andere mensen, maar voor bepaalde projecten die ik in gedachten heb, zou ik meer ruimte en privacy nodig hebben. Het zou een ruimte zijn waarvan de muren en vloeren volledig bedekt zijn met materialen en kunstwerken.
Het werk van andere kunstenaars voedt mijn eigen praktijk.
Welk materiaal gebruik je het liefst?
Ik zou zeggen olieverf, omdat het een langzaam werkproces vereist dat me de tijd geeft om na te denken tijdens het werk, en ook omdat het lekker ruikt. Onlangs ben ik begonnen met klei te gebruiken om kleine sculpturen te maken omdat ik me meer wil focussen op tactiele ervaringen. Maar ik gebruik alleen gekleurde klei. Over het algemeen zijn olie- en acrylverf mijn favorieten. Ik geniet ervan om kleuren te mengen en verschillende tinten te ontdekken.
Heb je een vaste werkwijze in de studio?
Niet echt. Mijn aanpak verandert veel afhankelijk van mijn stemming. Soms ben ik heel productief, en andere keren vind ik het moeilijk om me te concentreren, dus geef ik er de voorkeur aan om een wandeling te maken of iets te eten. Over het algemeen kom ik aan in de studio en beslis dan waar ik aan wil werken. De laatste tijd merk ik echter dat ik continu aan hetzelfde schilderij werk. Elke keer als ik denk dat het klaar is en vertrek, roept het schilderij me weer terug om eraan te werken wanneer ik terugkom.
Wat is je favoriete object in de studio?
Het is eigenlijk geen object... maar ik hou echt van de geur van eten die soms uit de keuken beneden komt. En het feit dat alles in het atelier zo kleurrijk is. Het geeft een leuke sfeer.
Met welk materiaal werk je het liefst?
Ik werk altijd met digitale media zoals video, beeld en geluid. Ik hou ervan om te recyclen, dus ik gebruik vaak materiaal dat ik op internet vind om nieuwe verhalen te creëren. De laatste tijd experimenteer ik met textiel en licht. Ik ben gefascineerd door de natuurlijke patronen die textiel vormen en zie mogelijkheden om digitale technieken toe te passen op deze materialen.
Heb je een vaste werkwijze in de studio?
Nee, maar meestal arriveer ik met nieuwe ideeën die ik krijg van mijn werk en sociale omgevingen, en ik zet ze meteen op papier zodra ik arriveer. Daarna evolueert het creatieve en werkproces organisch volgens tijd en behoeften.
Werk je soms elders?
Ik werk ook thuis, omdat ik bezig ben met het ontwikkelen van kunsttheorie en -kritiek (wat ik ook beschouw als een artistieke praktijk), en soms werk ik in het atelier van een vriend wanneer ik deelneem aan collectieve scenografische projecten.
Wat zijn de voordelen van een collectief atelier, en zijn er nadelen?
Een community, een netwerk uitbouwen, het delen van ideeën, leren van elkaars referenties en ervaringen, en het ontdekken van technieken. Er zijn ook nadelen, zoals de geluidsomgeving, die voor sommige mensen vervelend kan zijn, en het beheer van de ruimte op het gebied van netheid en de indeling van materialen en kunstwerken, wat moeilijk kan zijn.
Met welk materiaal werk je het liefst?
Ik werk met een grote verscheidenheid aan materialen. In het verleden heb ik gewerkt met brons, marmer, glasvezel-hars en gips, maar in mijn recentere werken gebruik ik gemengde media, afhankelijk van het stuk. Momenteel is het materiaal afhankelijk van het doel van het werk en kan het variëren van elektronische circuits tot zand tot levende organismen.
Hoe ziet jouw droomstudio eruit?
Eén groot raam met uitzicht op de oceaan en nog een groot raam dat uitkijkt op het bos.
Als ik een nadeel zou moeten noemen, dan is het dat ik zelf gemakkelijk mijn focus verlies en soms te lang in gesprekken blijf hangen, waardoor ik vergeet mijn werk af te maken.
Hoe beïnvloeden de andere kunstenaars in de studio jouw werk?
Het doet goed om onder mensen te zijn die vergelijkbare opvattingen en passies delen. Je ideëen delen met anderen kan inspirerend zijn. Er hangt hier een stimulerende sfeer die me meteen in de juiste stemming brengt.
Wat zijn de voordelen van een gezamenlijke studio voor jou? Zijn er nadelen?
Ik heb net gesproken over de voordelen. Als ik een nadeel zou moeten noemen, dan is het dat ik zelf gemakkelijk mijn focus verlies en soms te lang in gesprekken blijf hangen, waardoor ik vergeet mijn werk af te maken.
Op zondag 5 mei kan je Globe Aroma bezoeken en de kunstenaars ontmoeten.
Benieuwd naar de andere kunstenaars van Globe Aroma? Lees hier het tweede deel van de interviews.