Ontdek de gebruikte technieken

Over het atelier

Observaties is hetgeen waar mijn werkproces mee begint, en waar het op gebouwd is. Kort door de bocht, gaat mijn werk over het observeren van de wereld.
Specifieker haal ik inspiratie uit ‘de zee’. Dit is voor mij een voorstelling van alle mogelijke waarnemingen wat betreft kleur die zich kunnen voordoen.
De zee is een natuurlijk gegeven waar de elementen altijd invloed op hebben. Ze is ook continu in beweging waardoor het voor een schilder eigenlijk bijna onmogelijk is om die vast te leggen.

Zoals ik al zei, zijn mijn schilderijen observaties van de werkelijkheid. Mijn schetsen, die later tot schilderijen leiden, maak ik op de stranden van de verschillenden zeeën die ik tot nu toe bestudeerde (Koksijde, Cap Blanc-nez, Bretagne, Rusland, Rio de Janeiro, …). Ik maak schetsen waarin kleur en vorm primeren. Ze zijn weergaven van de vluchtige werkelijkheid die de zee is en waar ik steeds, tijdens het schilderen, lijk achter te lopen zonder deze te kunnen inhalen. Er schuilt ook een onmogelijkheid van weergave in mijn schilderijen waardoor de noodzaak groot is om met de grondstoffen en elementen die ik verzamel een schilderkundige zee weer te geven. Het zijn op die manier ook weergaven van wat geweest is, momentopnames waarbij ik grondstoffen verzamel voor mijn schilderijen.

Die grondstoffen zijn belangrijk in mijn schilderijen omdat ik er verschillende gebruik binnen één schilderij. Dat wil zeggen dat mijn schetsen, eenmaal in mijn atelier gekomen, collage materiaal worden. Ik pik als het ware verschillende elementen uit verschillende schetsen die ik dan gebruik in de schilderijen. Op die manier worden mijn schilderijen nieuwe beelden van een werkelijkheid.

Dit alles speelt zicht uiteraard ten alle tijd af op het niveau van de schilderkunst. Ik kijk als schilder naar de werkelijkheid en die wordt ook op die manier verwerkt en weergegeven op doek. Schilderkunst die laat zien wat de zee/de natuur ons te bieden heeft. De zee die een eigen, schilderkundig, leven gaat leiden op doek. De olieverf die het overneemt van het eindeloos bewegende water.
Schilderkundige collages die op een organische manier ontstaan nabij hun oorsprong (de zee, het strand) en die hun leven verder leiden in het atelier.

Emma Mortier 2020